Medieselskaberne skal løbe 3G telefoni i gang
Revisionsrådgivningsselskaber spår mobiltelefonen en lovende forretningsmæssig udvikling som underholdningsmedie, men medierne skal engagere sig. "Hvad vi end vælger at kalde den trådløse enhed, så rummer den mange muligheder, der ikke udnyttes i dag," siger medieanalytiker Jesper Høegh fra revisionsrådgivningsselskabet KPMG. Selskabet 3 har en vision om, at 3G-mobilen vil udvikles til en slags medieterminal, hvor brugerne vil trække på al verdens indhold. Den vision skal medieselskaberne dele, vurderer KPMG overfor MediaWatch. "De nuværende medieselskaber bør stå på spring for at fange nye brugere eller vinde de tabte tilbage med de nye platforme. Det er overordentlig interessant, hvis telefonen kan blive en kilde til øget indtjening fra ny distribution af eksisterende indhold," siger KPMG analytikeren. Deloittes medieanalytiker Kim Gerner er enig. Han påpeger, at en succesrig accept fra brugerne kræver præcis timing fra udbydernes side. "Præcis timing er ikke nødvendigvis det samme som at være den første, men at være der, når brugerne er klar," siger Kim Gerner. KMPG erkender, at der ikke findes en enkel formel for, hvorledes det gøres rigtigt. Bolden ligger hos medieselskaberne, der har indholdet. "Problematikken ligner, hvad vi har oplevet omkring internettet de seneste fem-seks år. Det tager lang tid, før de gamle mediehuse forstår, hvad de skal stille op med en ny platform, og før brugerne ændrer deres adfærd. Det er op til bladhusene, tv, radio, internetmedier og andre at pakettere deres indhold, så det fungerer på de mobile terminaler," siger Jesper Høegh. Han tror især, der er forretningsmuligheder i underholdningsområdet; gerne tilsat interaktive muligheder, fordi børn og unge er opflasket med interaktive muligheder - fra virtuel reality shows, spil og legetøj.