Statskasse hård konkurrent på internettet

MediaWatch

De store aviskoncerner accepterer uden stor glæde, at de og andre private selskaber påføres hård konkurrence fra DR og TV 2. TV 2 og især DR er særdeles offensive på internettet og leverer i dag hurtig og professionel nyhedsdækning. Det rammer lige ind i kernen af bladkoncernernes vækstpotentiale. Nyheder og information på internettet er netop den platform, hvor bladkoncernerne skal hente deres vigtigste ekspansion. "Det er ikke rimeligt, at vi har hård konkurrence fra statskassen, men vi er selvfølgelig klar til at tage kampen op," siger adm. direktør Lars Munch, JP/Politiken, til MediaWatch. Han finder det ikke realistisk at slå på tromme for, at den offentlige mediesektor burde dæmpe deres engagement. "Set i et større perspektiv er det en trøst, at konkurrencen om nyhedsdækning er så intens som muligt," siger Lars Munch. "Staten er en alvorlig og stærk modspiller eller konkurrent," siger direktør Joachim Malling, Det Berlingske Officin. "Midlerne er jo politisk bestemt og ikke defineret af markedet. Vi beklager os dog ikke over det, men må blive bedre og dygtigere for at levere det vore kunder efterspørger. Vi bruger ikke tiden til at kæmpe mod en udvikling, der ikke står til at ændre, men går aktivt ind i konkurrencen. DR er kommet for at blive, også på nettet og i den mobile verden. Sådan ønsker politikerne det. Det kan vi lige så godt tage til efterretning og så ellers selv blive bedre og dygtigere, hvor vi kan. Vi bruger ikke tiden til at klage og bekymre os." MTGs informationschef Niels Jørgen Langkilde ser anderledes på sagen. Konkurrence fra licensmidler er netop årsagen til, at TV3s hjemmesider stort set begrænser sig til programinformation, lidt konkurrencer og generel firmainformation. Sportsnyhedssitet fra MTG, onside.dk, er dog undtagelsen. "Da et licensforlig gav DR og TV 2 lov til et benytte licensmidler til deres internetportaler, så nedtrappede vi hastigt vore hjemmesider, for man kan ikke konkurrere med kanaler, som direkte og indirekte får store statstilskud eller statsindskud. I stedet har vi investeret i lande, hvor man sætter pris på private virksomheders engagement," siger Niels Jørgen Langkilde til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien