Dumpekarakter til borgerlig medieliberalisering

MediaWatch

Mediebranchen afventer mere reel liberalisering og flere afgørende beslutninger om fremtiden. Mediekonsulent knytter forhåbninger til næste forlig. "Vi har taget et spædt skridt i retning af en mediepolitik, der harmonerer med de andre europæiske lande," siger Jesper Sehested Lund, direktør i mediekonsulentvirksomheden JSL Management til MediaWatch. Lund henviser til, at udkommet af det første ægte borgerlige medieforlig ikke er voldsomt stort. Intentionerne i forligsteksten fra 2002 lagde op til markant ændret kurs i forhold til årtierne før, men konkret er resultatet beskedent. TV 2-salget og replanlægningen af FM er fortsat uklare. DR er ikke blevet underlagt en mere præcis public service definition, men der er dog kultur- og strukturforandringer i DRs ledelse og bestyrelse. Der er også gennemført en revision af lokalradio og -tv lovgivningen, og der er udbudt to radiokanaler. Derudover er processen sat i gang for det digitale jordbaserede sendenet. "I det kommende medieforlig skal der tages fat på meget væsentlige beslutninger, som ligger og venter. Beslutninger, som er forudsætningen for, at Danmark kan få et tidssvarende elektronisk mediemarked, der er kendetegnet ved reel konkurrence og pluralisme," siger Jesper Sehested Lund. Han kritiserer konkret, at de statsejede tv-stationer har et lige så dominerende greb om seerne som for 10-15 år siden. Professor i medievidenskab på København Universitet, Stig Hjarvard, er ikke sikker på, at næste forlig bliver et eksempel på omfattende medieliberalisering, og at Jesper Lunds ønske dermed går i opfyldelse. "Dilemmaet for politikerne før næste forlig er formentlig, at den rendyrkede borgerlige mediepolitik ikke har haft megen succes. Den private sektor har ikke i særlig høj grad evnet eller villet løfte byrden," siger Stig Hjarvard til MediaWatch. Stig Hjarvard peger på, at erfaringerne i et land af Danmarks beskedne størrelse er, at der er mere gevinst ved en mediepolitik, der opmuntrer til samarbejde mellem den private og offentlige mediesektor. Det vil sige med flere mediekonstellationer, der - ligesom TV 2 - fungerer på markedsbetingelser, men er offentligt ejet og påhæftet programkrav. Man skal i forliget 2006-2010 beslutte, hvorledes 20-25 nationale digitale tv-kanaler skal udbydes og administreres. Det gælder også for digital radio. Der skal tages stilling til Danmarks Radios rolle i den digitale fremtid, til omfanget af DRs opgaver, og man skal se på den fremtidige finansiering af public service-stationerne - det vil i denne sammenhæng sige DR og de regionale TV 2-virksomheder. Blandt vigtige enkeltsager har kulturministeren selv overfor MediaWatch peget på licensens størrelse. Nede på listen kan det komme på tale at afgøre, hvorledes man vil udbyde flere nye landsdækkende FM radiokanaler, der måske opstår ved omlægningen af FM-båndet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også