Danskerne handler på nettet

MediaWatch

Tre ud af fire danskere bruger internettet til at købe varer og tjenester. Det viser en netop offentliggjort undersøgelse. Det er Foreningen for Dansk Internethandel, e-handelsfonden og analyseinstituttet interresearch, der har undersøgt danskernes brug af internettet. Langt de fleste har prøvet at købe en vare over internettet. 86 pct. har både bestilt og betalt en vare over nettet, mens fem pct. har bestilt en vare, som de dog ikke har betalt over internettet. 31 pct. af de 75 personer, der har valgt at svare på, hvorfor de ikke handler over internettet, begrunder det med, at de er bekymrede over at afgive personlige oplysninger. Og 12 pct. svarer, at de er utrygge ved at handle på nettet. Det betyder meget, om kunderne kender virksomheden, hvis de skal foretage køb over nettet. 47 pct. af de adspurgte svarer, at de foretrækker at handle i en netbutik, som også er kendt i den fysiske verden. Undersøgelsen viser også, at vi fortrinsvis bruger internettet til at få informationer fra eksempelvis aviser, biblioteker og vejvisere. 1.697 danskere har i perioden 30. september til 12. oktober 2005 svaret på spørgsmål om deres internetvaner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også