Ingen garanti for at DR beholder P2 Musik

MediaWatch

Det er ikke 100 procent givet, at DR beholder P2 Musik, når sendetilladelsen til det fjerde landsdækkende frekvenssæt udløber i marts 2009. Hvis P2 Musik skal forblive en del af Danmarks Radios radiokanalpakke, når sendetilladelsen udløber i 2009, så kræver det nogle beslutninger inden da. I modsat fald vil frekvenssættet automatisk gå tilbage til den danske stat. Kontorchef Lars Banke, kulturministeriet, bekræfter, at spørgsmål om "det fjerde frekvenssæt" er uafklaret. Han forestiller sig, at kulturministeren med hjemmel i gældende lov udsteder en bekendtgørelse, der betyder at Radio & Tv-nævnet kan udbyde kanalen for en ny periode. Spørgsmålet kan også indgå i det kommende medieforlig. "Der er i princippet ikke noget til hinder for, at aftalepartierne først tager stilling til den fremtidige anvendelse af kanalen, når man nærmer sig udløbet af den nuværende tilladelse. Men der kan naturligvis også tages stilling i forbindelse med indgåelsen af en ny mediepolitisk aftale for 2007-2010 i foråret 2006," siger Lars Banke til MediaWatch. Kulturministeren oplyser til MediaWatch, at han ikke vil gøre sig nogen overvejelser om P2 lige nu. Venstres Jens Rohde noterer, at et nyt udbud er en mulighed. Han tror nu ikke, at det er sandsynligt. Poul Nødgaard fra Dansk Folkeparti har ikke en færdig mening om frekvenssættet til P2 skal udbydes eller ej, så længe forhandlingerne ikke er gået i gang. Den såkaldte fjerde radiokanal blev tildelt Danmarks Radio af det daværende Radio & Tv-nævn i 2001 efter flere private aktører havde været inde i billedet. DR indlemmede i 2001 det fjerde frekvenssæt i sin radiopakke under brandet P2 Musik, og omformaterede sendefladerne over fire radiokanaler. Den manøvre stabiliserede DRs samlede lyttershare, der ellers var vigende op gennem 90’erne. DR har med en firekanal-opstilling sikret sig en stabil share på mellem 66-68 procent af lytningen og har vist sig særdeles resistent overfor konkurrence fra kommercielle radioer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også