USA: TV taber penge på sporten

MediaWatch

Ifølge Financial Times har tv-selskaberne betalt 4,93 milliarder dollar for rettighederne til den igangværende amerikanske sportssæson, og det er 20 procent mere end i sæsonen 1997-1998.

Et skrumpende marked for tv-reklamer har nu gjort kontrakterne urentable. News Corporation har netop foretaget store afskrivninger for tab på fodboldrettigheder og rettigheder til Nascar Racing. NBC, CBS og ABC må sandsynligvis følge trop.

Hvis sportsforretningen skal gøres rentabel igen, må tv-stationerne sende flere sportsbegivenheder over på betalings-tv, mener iagttagere på Wall Street.

Krisen kan også få store konsekvenser for sportsorganisationerne, der må finde nye indtægtskilder. Den amerikanske National Basketball Associations (NBA) svar har været selv at gå ind på tv-markedet.

NBA har netop tegnet kontrakt med AOL Time Warner om en ny kabel-sportskanal.

Også i Europa har de dyre sportskontrakter givet tv-selskaberne økonomiske begmænd. Britiske ITV er på sammenbruddets rand efter at have forkøbt sig på rettigheder til Premier League.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også