Dotcom-investorer mere nuancerede

MediaWatch

PayPal arbejder med online-betalinger, og den vellykkede børsintroduktion viser, at investorerne er blevet mere nuancerede i deres vurderinger, skriver The Economist i en kommentar.

Først accepterede investorerne ukritisk alt, der bar .com-suffikset. Senere skyede man alt, der lugtede af Internet. Men det virker nu som om, at investorerne kan være både kritiske og seriøse, når de ser på de enkelte internet-selskaber.

Economist identificerer ifølge Dagens Handel tre afgørende kendetegn ved succesfulde dotcom-selskaber:

De udnytter de informationsmuligheder, som Internet giver, til at skabe tjenester som er svære at kopiere offline - f.eks. eBay og Monster.com.

De ved, hvordan man øger værdien af selskabet i takt med at antallet af brugere øges. Både eBay og PayPal er tydelige eksempler på dette.

Kunder og brugere, som vil opgive web-stedet, kommer til at betale en relativt høj "pris". Hvis en bruger har opnået et godt rygte f.eks. på et auktions-sted, så smider han det væk, hvis han vælger at flytte til en anden udbyder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også