Dotcom-investorer mere nuancerede
PayPal arbejder med online-betalinger, og den vellykkede børsintroduktion viser, at investorerne er blevet mere nuancerede i deres vurderinger, skriver The Economist i en kommentar.
Først accepterede investorerne ukritisk alt, der bar .com-suffikset. Senere skyede man alt, der lugtede af Internet. Men det virker nu som om, at investorerne kan være både kritiske og seriøse, når de ser på de enkelte internet-selskaber.
Economist identificerer ifølge Dagens Handel tre afgørende kendetegn ved succesfulde dotcom-selskaber:
De udnytter de informationsmuligheder, som Internet giver, til at skabe tjenester som er svære at kopiere offline - f.eks. eBay og Monster.com.
De ved, hvordan man øger værdien af selskabet i takt med at antallet af brugere øges. Både eBay og PayPal er tydelige eksempler på dette.
Kunder og brugere, som vil opgive web-stedet, kommer til at betale en relativt høj "pris". Hvis en bruger har opnået et godt rygte f.eks. på et auktions-sted, så smider han det væk, hvis han vælger at flytte til en anden udbyder.