Stigende norsk kritik af NRK-profil

MediaWatch

Norsk TV 2 er - i modsætning til sit danske modstykke - en rent kommercielt drevet kanal. Men stadig flere norske mediefolk noterer sig, at public service-kanalen NRK i stigende grad begynder at konkurrere med TV 2 på markedets principper.

- Er det ikke bedre, at NRK tilbyder noget, som de andre tv-kanaler ikke tilbyder af kommercielle årsager, spørger den norske medieforsker Jan Helgesen ifølge Propaganda.no.

Helgesen mener, at man kan stille spørgsmålstegn ved, om NRK skal bruge store ressourcer på noget, den kommercielle kanal TV 2 dækker lige så godt uden licenskroner.

- Hvad er målet med en statsligt finansieret tv-kanal, når monopolets dage er overstået, spørger Jan Helgesen, og peger selv på, at der er behov for en modvægt til kommercialiseringen af samfundet. Derfor mener han, at der er grund til at stille spørgsmålstegn ved forskellen mellem NRK og TV 2.

- Hvis de to kanaler udfylder den samme funktion, kunne man privatisere NRK1 og beholde en slanket variant af NRK som en statslig finansieret broadcaster med ansvar for de områder, hvor markedet svigter, slutter Jan Helgesen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også