Dansk e-handel stagnerer

MediaWatch

Dermed har der ikke været den fordobling i e-handlen, som virksomhederne selv forventede i 2000. Mens e-handlen i 2000 var på 12 milliarder kroner steg den i 2001 til 13 milliarder kroner.

Men målt i forhold til den samlede omsætning udgør den fortsat kun godt én procent, skriver Netavisen Infopaq.

Alligevel var der optimistiske toner at spore, da tallene mandag blev fremlagt på et pressemøde i Danmarks Statistik.

- Udviklingen er i en god gænge, og selvom der ikke er tale om den revolution i e-handlen, som mange havde forventet, kan man godt tale om en stille revolution, sagde kontorchef i Videnskabsministeriet Kim Brinchmann.

Bestyrelsesmedlem i Handelskammeret Kim Østrup mener, at e-handel vil blive en del af hverdagen for langt flere virksomheder de næste fem år, end det er tilfældet i dag.

- Men det er et sejt træk, fordi hele forretningsgrundlaget skal ændres. Det er ikke nok bare at lave en hjemmeside, sagde han på pressemødet.

Det meste af handlen foregår b2b. Kun i 20 procent af tilfældene er der tale om handel mellem en virksomhed og en privat forbruger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også