TV3 går i rette med Politiken
I artiklen hævdes det, at TV3 har brudt reklamelovgivningen 87 gange i de seneste tre måneder. Men TV3 siger, at Politikens kilder åbenbart ikke kender den britiske lovgivning.
I Politikens beregning indgår sponsorkrediteringer, der ikke tæller som reklamer i engelsk lov. Derudover vil tv-spots, der starter nogle sekunder i hel, tælle med hele spottets varighed i den forgående time.
Ved en beregning, uden disse to forhold, viser det sig, at TV3 har haft 9 tilfælde, hvor reklametiden er overskredet. De otte af dem drejer sig om meget små overskridelser. Der var to á 1 sekund, en á 3 sekunder, 3 á 5 sekunder, en á 6 sekunder og en á 10 sekunder.
I ét tilfælde i løbet af de tre måneder er der tale om en længere overskridelse, siger TV3.
- TV3 beklager fejlene, og vi har straks taget skridt til at sikre, at det ikke gentager sig, siger informationschef Niels Jørgen Langkilde, TV3.