Online-annoncer som vinden blæser

MediaWatch

Nu er det muligt for annoncører at vise reklamer på Jubii.dk, baseret på hvordan den aktuelle vejrudsigt arter sig. Således håber Jubii at ramme kunderne under de rette ydre omstændigheder.

- Vi er på det sidste blevet tvunget til at være ekstra kreative i vores udvikling af nye formater og marketingideer. Budskabet er: Alt kan lade sig gøre, og vejrannoncerne er et glimrende eksempel, siger Martin Thorborg, medstifter af Jubii.

Han peger selv på, at der er uanede muligheder hvad angår vejrannoncernes produktrelevans: F.eks. reklamer for ispinde og airconditioning under hedebølger, vinterdæk og pelsfrakker, når frosten sætter ind eller solskinsrejser og gummistøvler når sommerregnen plasker ned.

Vejdirektoratet er de første, der har kastet sig over den nye kampagneform, med websiden Trafikken.dk og en række advarsler til trafikkanter, når sne og slud gør vejene farlige.

- Tidligere var kalenderen den eneste glatføreindikator, vi kunne bruge, når vi skulle have vores vinterbudskaber ud, men den nye annonceform taler til trafikanterne med en langt højere grad af aktualitet og relevans, siger afdelingschef for Vej- og Trafikinformation i Vejdirektoratet, Bente Iversen.

Peter Munk fra mediabureauet Outrider mener, at reklamen er endnu et eksempel på Internettets muligheder for fleksible og kreative løsninger:

- Muligheden for, at vejret styrer reklamen, er en ny og anderledes måde at påvirke målgruppen i den rette situation. Herved får budskabet i reklamen relevans, hvilket betyder, at annoncøren vil få bedre effekt af reklameinvesteringen.

Det nye reklamesystem er skruet sammen således, at annoncerne kobles sammen med de aktuelle vejrudsigter fra DMI, som man finder på Jubii's forside. På den måde kan man variere kampagnen efter parametre som f.eks. nedbør eller temperatur.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også