MediaWatch

Nordmænd og svenskere ser mindre tv

Hver nordmand over 12 år så sidste år 2 timer og 38 minutter tv dagligt, hvilket er et fald på 5 minutter i forhold til 2000, skriver Kampanje.

Kristian Tolonen hos NRK Forskningen mener ikke at ned-gangen er et udtryk for en decideret tilbagegang, men mere skal ses sådan at man er tilbage på det normale niveau. I 2000 lå tv-seningen højere på grund af blandt andet EM i fodbold samt sommer-OL.

Tolonen finder det interessant at tv-seningen går tilbage i alle aldersgrupper bortset fra de 20-29 årige. Baggrunden er ifølge ham, at gruppen af 20-29 er hovedmålgruppen for tv-formatet realityshows.

I 2002 forventer han at tv-seningen vil stige igen, men ikke op til 2000 niveauet, da VM i fodbold næppe vil være så inter-essant, eftersom Norge ikke kvalificerede sig og det efterfølgende kun er ganske få kampe som sendes på NRK1 og TV 2.

Tolonen afviser i den forbindelse at muligheden for at se VM-fodbold mod betaling via Canal Digital vil kunne bringe tv-seningen mærkbart opad.

Nylige tal fra MMS/Nielsen viser, at svenskerne også så mindre tv i 2001 end året før - præcist 1,5 minutter i snit. En gennemsnits-svensker ser nu tv i to timer og 28 minutter hver dag.

Årsagen til faldet er - som for nordmændenes vedkommende - at det var småt med de store sportsbegivenheder i 2001.

TV4 var 2001 Sveriges største kanal med 27,5 procent af tv-seningen. SVT havde 25 procent.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs