MediaWatch

Japansk 3G flop

Lysten til at bytte mobiltelefonen ud med en af de nye 3G telefoner har været meget begrænset, og siden verdens-premieren i oktober har DoCoMo blot solgt mellem 30- og 40,000, skriver Dagens Industri.

Selskabet nedjusterer på den baggrund forventningerne til salget og mener nu det bliver svært at indfri den oprindelige målsætning på 150,000 brugere inden marts i år.

3G telefonerne har været ramt af en række forhindringer, hvoraf DoCoMo's eget succesfulde I-mode netværk bærer en stor del af skylden.

I-mode nettet har idag over 30 millioner brugere og kritikere mener, at japanerne ikke har brug for flere hurtige tjenester.

En forsinkelse på 5 måneder ved lanceringen samt diverse "børnesygdomme" har heller ikke hjulpet på interessen for 3G-telefonerne.

DoCoMo fastholder trods den begrænsede succes 3G-satsningen, og forventer at investere omkring 80 milliarder kroner i den japanske udbygning.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs