MediaWatch

Sverige: Stærk stigning i web-tv

November-december 2000 havde di.se 14.000 brugere, der så web-tv ud af i alt 87.900 besøgende. Det tal steg i samme periode 2001 til 142.000 brugere - altså en tidobling - ud af i alt 400.700 besøgende, skriver Vision.

- Jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg så tallene. Folk synes åbenbart, det er acceptabelt at se tv på Internet, siger Gunnar Ljunggren, nyhedschef på di.se's tv-redaktion. Men annoncørerne har ikke opdaget mulighederne endnu, tilføjer han.

Hos tv-produktionsselskabet Strix, der står bag en række reality-hits, har man også mærket en drastisk stigende interesse for web-tv. Sammen med Viasats TV3 er det lykkedes for Strix at tage penge for at se web-tv.

- I Baren tager vi en symbolsk sum penge for web-tv med interaktive muligheder. Seerne betaler med mobilen og det koster ti kroner om ugen. Sidste sæson havde vi 35.000 betalende web-tv-seere, siger Björn Frandfors, chef for Strix Interactive.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs