Sverige: Stærk stigning i web-tv
November-december 2000 havde di.se 14.000 brugere, der så web-tv ud af i alt 87.900 besøgende. Det tal steg i samme periode 2001 til 142.000 brugere - altså en tidobling - ud af i alt 400.700 besøgende, skriver Vision.
- Jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg så tallene. Folk synes åbenbart, det er acceptabelt at se tv på Internet, siger Gunnar Ljunggren, nyhedschef på di.se's tv-redaktion. Men annoncørerne har ikke opdaget mulighederne endnu, tilføjer han.
Hos tv-produktionsselskabet Strix, der står bag en række reality-hits, har man også mærket en drastisk stigende interesse for web-tv. Sammen med Viasats TV3 er det lykkedes for Strix at tage penge for at se web-tv.
- I Baren tager vi en symbolsk sum penge for web-tv med interaktive muligheder. Seerne betaler med mobilen og det koster ti kroner om ugen. Sidste sæson havde vi 35.000 betalende web-tv-seere, siger Björn Frandfors, chef for Strix Interactive.