Netdrivere 2002: Bredbånd, d-tv, musik

MediaWatch

Antallet af bredbåndsopkoblede europæiske husstande vil næste år blive fordoblet, spår Jupiter. Storbritannien og Italien vil opleve den stærkeste vækst, men er dog også de to lande i Europa der p.t. har den ringeste bredbåndspenetration.

Jupiter peger også på, at Belgien og Sverige har den højeste andel af husstande med bredbånd i Europa. Analysebureauet når således en anden konklusion end Netvalue, der oktober konkluderede, at Danmark og Sverige er førende i Europa på antallet af internetbrugere med bredbånd.

Ifølge Netvalue havde Danmark i oktober en andel på 13,2 husstande på bredbånd, mens det tilsvarende tal for Sverige var 13,8.

Jupiter forudser også en kraftig vækst i digital-tv i Europa. Ved slutningen af året vil 25 procent af alle europæiske husstande have adgang til digital-tv, mens tallet for Storbritannien - som er førende på området - vil være 50 procent.

Endelig mener Jupiter, at den europæiske online-musikbranche næste år vil nyde godt af Napster-effekten. Pladeindustrien fokuserer fortsat på USA, når det drejer sig om at stoppe de mange Napster-kloner på nettet.

Det giver muligheder for europæiske musik-tjenester som OD2 - som for nylig indgik aftale med Tiscali - og Vitaminic. Jupiter forudser også, at portaler som Yahoo, MSN og AOL bliver knudepunkter for de brugere, der søger online-musik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også