Bredbånd gør indhold til gud

MediaWatch

Europæiske forbrugere er indstillede på at betale for bredbåndsindhold som erotik og porno, streaming media samt online-spil og -betting. Tjenester som disse vil generere omsætning på fem milliarder euro (godt 37 milliarder kroner) i 2005.

Det forudser Forrester Research i en ny undersøgelse, som samtidig peger på, at udviklingen inden for bredbånd vil gøre livet svært for de brede, generelle portaler.

F.eks. er de fleste portaler bange for at støde det brede publikum fra sig, hvis de satser på erotik og porno. Det betyder, at portalerne går glip af en væsentlig indtægtskilde, mener Forrester.

Portalerne tager fejl, når de tror, de kan dominere bredbåndsmarkedet. Portalerne mister allerede brandværdi, fordi annoncører spreder deres markedsføringspenge til alternative steder på nettet, mens de veluddannede forbrugere i stigende grad går uden om portalerne.

Samtidig udvikler video-on-demand og pvr'en (den personlige videooptager) - som begge fremover bliver hovedkanaler for bredbåndsunderholdning - sig uden for pc-sfæren.

- Indholdsproducenter har ikke brug for portaler, fordi de ejer indholdet og har adgang til underholdningskanaler samt stor loyalitet fra forbrugerne, siger analytiker Hellen K. Omwando fra Forrester Research.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også