Murdoch vil udfordre gratisaviser

MediaWatch

Den nye gratisavis er ifølge Dagens Næringsliv et af Murdochs hjertebørn, og planen er at sikre sig en væsentlig andel af det annoncemarked, som Evening Standard, betalingsavis, idag kontrollerer. Tiltaget kan meget vel føre til en decideret aviskrig i London.

En lignende krig fandt sted i 80'erne, hvor Robert Maxwell lancerede London Daily Press. Kampen mellem Maxwell og Associated Newspaper som står bag Metro og Evening Standard, kostede bladkongen henved 50 millioner britiske pund.

Murdochs News International skal allerede have afgivet et bud på avisdistributionen på Londons banegårde, en kontrakt som idag indehaves af Metro.

Kontrakten udløber dog i marts næste år og News International skal angiveligt være parat til at betale tre gange, (4 millioner britiske pund), det beløb som Associated giver idag.

Metro har idag et samlet oplag 820,000, mens News Inter-national planlægger at sende sin gratisavis ud i 240,000 eksemplarer om morgenen fulgt af yderligere 400,000 om aftenen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også