Nytimes.com klar med ny annonceløsning
Ved anvendelse af surround sessions omgives brugeren - som navnet antyder - af annoncer. Annoncøren får således eneret til at præsentere annoncer for brugeren og skal dermed ikke konkurrere med andre annoncører på web-stedet.
Læseren bliver fulgt af annoncer fra samme firma gennem hele sit ophold på sitet, og får fremvist bannerannoncer fra samme firma både i toppen og bunden af siden.
Samtidig øger Nytimes.com brugen af datamining. Ved elektronisk at kortlægge online-læserens interesser og geografiske tilknytning, vil New York Times i højere grad kunne fremvise målrettede annoncer over for forskellige læsergrupper.
Og online-avisen vil i højere grad kunne tilpasses de enkelte læsere. Hvis brugeren f.eks. aldrig har besøgt avisens sportssektion på nettet, er der grund til at antage, at vedkommende ikke er særlig interesseret i sportsnyhederne.
Derfor kan online-avisen minimere det link, der fører til sportssektionen - f.eks. ved at placere det nederst på sitet. Omvendt gælder det naturligvis for emner, som læseren med sine klik har vist interesse for.
Læs mere i Mediawatch nr. 20, som udkommer i morgen fredag.