CIA: Små medier vinder annoncekrigen

MediaWatch

I de tre første kvartaler af 2001 oplevede tv-stationerne en svag reklamefremgang, men udsigterne for fjerde kvartal er ikke gode. CIA anslår derfor, at den samlede tv-annoncering i år vil falde med 1 procent i forhold til sidste år.

Til gengæld kan radiostationerne se frem til en vækst i reklameomsætningen på 13 procent. Markedet for radioreklame er på et meget lavt niveau i Danmark i forhold til generelt i Europa, skriver CIA. Estimatet skal derfor ses i lyset af, at radioreklame har fået et stadigt højere image som anerkendt mediegruppe.

Internet-reklame vokser med hele 20 procent. CIA kalder det en moderat vækst, set i forhold til de forventninger markedet haft til mediet. Men den omfattende dotcom-død har naturligvis haft væsentlig indflydelse på vækstraten. CIA vurderer også, at udbyderne af annonceplads på nettet ikke har haft nok fokus på at dokumentere effekten af deres medie.

Den helt store vinder på annoncemarkedet er biografmarkedet. CIA estimerer, at væksten beløber sig til cirka 30 procent i forhold til omsætningen i år 2000. Netop i år 2000 var biografreklamerne tilsyneladende hårdt ramt af tv-stationernes aggressive prispolitik.

CIA opsummerer, at den samlede reklameomsætning på de gængse mediegrupper - dagblade og distriksblade - falder med fire procent i forhold til niveauet for 2000. De mediegrupper, der vokser mest, er outdoor-, radio-, bio- og internetreklame.

De store tabere er dagbladene, og udfordringen for den kommende tid er helt klar: Dagbladene skal blive bedre til at dokumentere egen effekt, ellers vil omsætningen i dagbladsannoncering falde yderligere de kommende år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også