Kun få bruger annoncefiltre på nettet
AdSubtract fungerer f.eks. på den måde, at programmet analyserer alle former for grafik, før det indlæses på skærmen.
Grafik, der har en størrelse, som eksempelvis passer på bannerannoncer - eller andre kendte annoncestørrelser - blokeres.
Det er imidlertid svært at få et troværdigt overblik over, hvor mange der rent faktisk anvender annonce-filtreringssoftware. Tallene fra producenter at annoncefiltre synes at være overdrevne.
En ny undersøgelse fra analyseinstituttet Forrester Research viser, at antallet af brugere, der anvender annonce-filtreringssoftware kun er en-to procent af net-befolkningen. Halvdelen af de adspurgte har aldrig hørt om sådanne programmer.
- Den eneste måde disse programmer vil blive &'>8220;mainstream&'>8220; på, er hvis eksempelvis Microsoft laver en plug-in til dets Explorer web-browser, siger Christopher Kelly fra Forrester Research
Læs mere i Mediawatch nr. 19, der udkommer i morgen, fredag.