Digital-tv overbeviser ikke økonomisk

MediaWatch

I Danmark går introduktionen hverken værre eller bedre end i så mange andre lande. Branchen spørger sig selv, om det blot er Familien Danmarks skepsis, der er problemet, eller om der er basale tekniske, markeds- og adfærdsmæssige forhindringer for forestillingerne om en livlig aktivitet i interaktive husstande.

Interaktivt digitalt TV (IDTV) er på et pionerstadie og er derfor er underlagt megen usikkerhed. Forventningerne til IDTV bygger først og fremmest på platformens konvergens mellem to slagkraftige, men forskellige medier - Internettet og TV'et.

Men brugeren, der udgør det kommercielle grundlag for alle aktørerne i værdikæden, deler ikke entusiasmen.

Senior Consultant hos KPMG Consulting, Peter Kofler, er en central kilde til analyser af den digitale introduktion på TV. Han siger til Mediawatch, at IDTV står over for en væsentlig økonomisk barriere.

KPMG Consulting har international erfaring fra flere studier af rentabiliteten i digitalt TV, og forretningsmodellerne er ikke overbevisende. Særligt på mindre markeder er profitten længe om at vise sig.

Det er problematisk, at brugernes betalingsvillighed for tv-tjenester er for lav, og at killer-applikationen lader vente på sig, lyder konklusionen.

Læs mere om KPMGs analyse af den digitale introduktion i Mediawatch' Nyhedsbrev på fredag den 9. november.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også