Virksomheder er blevet bedre på webben

MediaWatch

Hovedindtrykket er, at størsteparten af virksomhederne har fået etableret et acceptabelt site med de funktionaliteter, man som forbruger/kunde kan forvente. Der er sket en generel stigning i kvaliteten af websiderne på 15 procent fra primo 2000 og frem til juli 2001.

Sådan lyder dommen fra Handelshøjskolen, som har gennemført en analyse af web-sites for de ti største virksomheder inden for ti brancher. Der er tale om 100 virksomheder, der helt eller delvist henvender sig til slutforbrugere (B2C)

Tendensen er imidlertid stadig, at Internettet primært bliver brugt til at præsentere virksomheden og dennes produkter/services overfor kunden. Websitets funktion bliver dermed at fungere som et udvidet visitkort.

Mange virksomheder mangler en proaktiv web-strategi. Deres websites er statiske og gør ikke brug af Internettes forcer ved interaktion og individualisering af brugerne, konkluderer forskerne fra Handelshøjskolen.

En mindre, men voksende del af virksomhederne, har dog valgt at integrere deres forretningsprocesser med det elektroniske medie. Derved kan de opnå en højere værdi for både virksomheden selv, dens samarbejdspartnere og kunder.

Set på brancheniveau har de tre højestrangerede brancher fra 2000 (Banker & Forsikringsvirksomhed, Transport & Rejser og IT & Telekommunikation) igen i år erobret de samme pladser. Det gælder også de to lavestrangerede (Nydelses- & Levnedsmidler og Beklædning & Forbrugsgoder).

Endelig skal det nævnes, at branchen med den største procentvise fremgang, er branchen for Energi & Forsyningsvirksomhed med en stigning på 24 procent. Dette forklarer rapportens forfattere udfra den voksende liberalisering af elmarkedet

Læs et uddrag af rapporten her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også