Konkurrenter haler ind på Nokia

MediaWatch

Fredag meddelte Ericsson i forbindelse med fremlæggelsen af kvartalsregnskabet, at selskabet havde solgt 7,7 millioner mobiltelefoner i andet kvartal i år. Det er en fremgang på 24 procent fra første kvartal.

Verdens andenstørste mobilproducent, Motorola, sagde tidligere på måneden, at salget var steget med 36 procent til 14,7 millioner telefoner i andet kvartal.

Nokia meldte ikke tilsvarende ud om sin markedsandel i andet kvartal 2001, da selskabet i sidste uge fremlagde regnskab, skriver Reuters.

Men regnskabet viste et faldende salg for mobildivisionen fra første kvartal, selvom Nokia oplevede en stigende markedsandel i forhold til samme periode året før.

Den hårdere konkurrence på mobilmarkedet samt den generelle tristesse i telesektoren har gjort, at Nokia har nedjusteret sine optimistiske forventninger til selskabets markedsandel.

Nu er en andel på over 40 procent et langsigtet mål for den finske gigant, der ellers har været vant til en stigende andel hvert kvartal de senere år.

Nokia sidder på omkring 35 procent af verdensmarkedet for mobiltelefoner - mere end dobbelt så meget som nr. to, Motorola.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også