Mobilt vækstpotentiale i Indien
Antallet af mobilabonnenter i Indien blev næsten fordoblet i juni i forhold til et år tidligere. 86,9 procent flere mobilabonnenter kom til, og der er nu totalt set 4,07 millioner abonnenter i Indien, skriver Bloomberg.
Væksten i mobiltelefonien giver samtidig anledning til forskydninger blandt operatørerne i landet.
- At være mobiloperatør bliver i stigende grad et spørgsmål om størrelse. Er du ikke stor nok, er omsætningen for lille til at du overlever, siger teleanalytiker Mahesh Uppal.
Analytikere venter, at der i 2002 kun vil være tre-fire mobiloperatører tilbage i landet som resultat af fusioner og opkøb.
De overlevende selskaber vil være Bharti, Reliance, fusionen af BPL og Batata samt det Hong Kong-baserede Hutchison Telecom, siger koncernchef Sunil Mittal, fra landets største operatør, Bharti Enterprises.
Det indiske mobilmarked vurderes til 638 millioner dollar og ventes at vokse med 40 procent i år.
- Der er nu 33 millioner faste telefonforbindelser og fire millioner mobilabonnenter. Om fem-seks år vil der være 100 millioner faste linier og 40 millioner mobilabonnenter, siger Sunil Mittal.