Mobilt vækstpotentiale i Indien

MediaWatch

Antallet af mobilabonnenter i Indien blev næsten fordoblet i juni i forhold til et år tidligere. 86,9 procent flere mobilabonnenter kom til, og der er nu totalt set 4,07 millioner abonnenter i Indien, skriver Bloomberg.

Væksten i mobiltelefonien giver samtidig anledning til forskydninger blandt operatørerne i landet.

- At være mobiloperatør bliver i stigende grad et spørgsmål om størrelse. Er du ikke stor nok, er omsætningen for lille til at du overlever, siger teleanalytiker Mahesh Uppal.

Analytikere venter, at der i 2002 kun vil være tre-fire mobiloperatører tilbage i landet som resultat af fusioner og opkøb.

De overlevende selskaber vil være Bharti, Reliance, fusionen af BPL og Batata samt det Hong Kong-baserede Hutchison Telecom, siger koncernchef Sunil Mittal, fra landets største operatør, Bharti Enterprises.

Det indiske mobilmarked vurderes til 638 millioner dollar og ventes at vokse med 40 procent i år.

- Der er nu 33 millioner faste telefonforbindelser og fire millioner mobilabonnenter. Om fem-seks år vil der være 100 millioner faste linier og 40 millioner mobilabonnenter, siger Sunil Mittal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også