Unge europæiske surfere er mere engagerede på nettet, bl.a. med personlige hjemmesider og stor interesse for såkaldte online communities.
De unges forkærlighed for mobiltelefoner afspejler sig også i analysen fra Nielsen// NetRatings, skriver Erhvervsbladet.
De unge er storforbrugere af online communities som Geocities, Angelfire og Fortunecity. Sider, der tilbyder kommunikation via gratis e-mail, chatgroups og lignende, er også meget populære blandt de unge.
Også hjemmesider, der tilbyder SMS-tjenester samt downloading af ringetoner og logoer, har en høj andel unge blandt de besøgende. Finske Buumi har f.eks. en andel af unge under 18 år på over 55 procent. I Danmark topper Dingelink med en andel på 40 procent af unge under 18 år.
Mediekonvergensen mellem Internet og andre medier - tv, radio, musik og videospil - slår ifølge undersøgelsen også stærkere igennem blandt de helt unge. I Holland trækker børne-tv-kanalen Foxkids eksempelvis et stort antal unge surfere til deres website. Det samme gør Cartoon Network i England.
Knapheden på brugbare betalingskort i målgruppen sætter en naturlig bremse for de unges e-handel. Til gengæld viser undersøgelsen, at de unge er meget interesserede i at downloade software og musik fra f.eks. Macromedia og Napster.
- De unge bruger nettet til flere forskellige formål end de voksne surfere, og de er meget åbne for nye impulser på nettet, siger Simon Svegaard, salgs- og marketingdirektør i ACNielsen eRatings.com.
Men det hele er ikke blot skæg og ballade. Skoler og uddannelsessteders websites tiltrækker et stort antal unge, viser undersøgelsen.