SF-tvivl om finansiering af digital TV

MediaWatch

Den ene af de to modeller er udtænkt af Zentropa og bygger på, at ét af fire multiplex reserveres til internetkanaler. Zentropa mener, at 200 niche-kanaler vil være en så stor markedsmæssig tiltrækning, at det vil kunne udgøre en økonomisk drivkraft for digital-TV.

Den tror DR og TV 2 ikke på. De står bag den anden model, der primært er baseret på, at TV-stationerne skal bære den digitale udbygning.

Der er enighed om, at tre af de fire multiplexer reserveres til DR, TV 2 og de øvrige aktører på TV-markedet.

Aage Frandsen, mediepolitisk ordfører for SF, siger, at man har fået præsenteret to modeller, men at det endnu er for tidligt at spå om, hvor man lander:

- Overordnet er der så mange ukendte og uafklarede faktorer omkring digital-tv, at vi i dag slet ikke er klædt på til at træffe beslutninger. Og vi står tilbage med det helt store spørgsmål: Kan dette overhovedet finansieres?

Begge modeller lægger op til at lempe reklamereglerne, og det er da også sandsynligt, at det bliver nødvendigt. Men hvor langt vil vi gå? Er vi villige til at acceptere ølreklamer for at få billigere digital-tv?, siger Aage Frandsen, til Politiken.

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen erkender, at man ikke ved, hvor stor den digitale merværdi er, og hvor stor den kommercielle interesse vil være for at købe sig ind på nettet, når det ikke bruges til TV.

DR og TV 2 har netop købt sendenettet af TDC. De 16 master er lagt i et fælles selskab. Fire af masterne er erhvervet i fællesskab, mens TV 2 alene ejer de 12 øvrige master.

Ministeriet skal nu bruge de kommende måneder til at arbejde videre med tallene.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også