MediaWatch

EMI: Iorden at 'brænde' musik

EMI, der huser så prominente musiknavne som Robbie Williams, Pink Floyd samt Janet Jackson, vil således offentliggøre en aftale med det digitale mediaselskab Roxio om udviklingen af en sikker metode til at reproducere sange på blanke CD'er, skriver Financial Times.

Chris Gorog, administrerende direktør for Roxio er af den overbevisning, at det er nødvendigt at åbne op for muligheden for at "brænde" CD'er, såfremt man vil have den digitale distribution af musik via en abonnementsbaseret musikservice til at fungere. Ifølge Gorog vil folk hellere lytte til musikken i deres biler eller på Walkman fremfor deres PC.

EMIs tiltag er det første af sin art fra et af de store musikselskaber, og kommer samtidig med at selskabet leder efter nye veje til at reducere sine fremstillings- og distributionsomkostninger. Selskabet er således, efter to mislykkede fusionssamtaler indenfor det seneste halvandet år, under et stadig stigende pres, som følge af bekymringen for dets vækst set på langt sigt.

De finansielle betingelser for aftalen er endnu ikke fastlagt, men blandt mulighederne nævnes et "pay-per-burn" altså betaling for hver brændt CD.

Aftalen er ikke-eksklusiv og Roxio fører simultant forhandlinger med andre store musikselskaber.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs