MTV tror, DR tror ikke på bredbånds-TV

MediaWatch

Deltagerne på Bredbånd til Alle-seminaret fik en utrolig varieret oplevelse, eftersom at der var næsten lige så mange indfaldsvinkler til mediekonvergensen som der var oplægsholdere.

Berlingskes Annegrethe Rasmussen mente ikke at Bill Gates'profeti om avisernes snarlige død holder en meter. Tværtimod tror hun, at avisen er uovertruffen, hvad angår håndterlighed og hygge omkring brugeren. Med henvisning til nyoprettede Berlingske Cross-Media mente hun, at den traditionelle, respekterede omnibusavis er alle tiders "brand" til videreudvikling af web-sites om emner som "Film", "Biler" eller "Mad".

Tværtimod spåede redaktør Rasmussen døden for kommercielle TV-stationer som eksempelvis TV2 og TV3 med bred, horisontal dækning. De vil i bredbåndstidsalderen blive udkonkurreret af interaktive niche-kanaler.

Med henvisning til Hollands - Europas mest kablede land - nylige udbygning af det terrestriske sendenet, mente DR-generaldirektør Christian Nissen, til gengæld ikke, at TV har nogen større fremtid over IP-protokollen på bredbåndet. Generaldirekøren henviste til at Jubii og Yahoo! "har alvorlige problemer!" Noget Eric Kearley, vice president i MTV, nok på grund af sprogforskelle, ikke kunne bekræfte. Tværtimod fremhævede Kearley IP-protokollen som genstand for den nuværende fase tre i den interaktive mediekonvergens. På nettet har MTV netop scoret point med nye interaktive spil som "Stagediving" og "Crashing hotelroom". Som politik er MTV rimelig kold overfor "service provider" som ikke kan levere tilstrækkelig båndbredde.

Sociologen Henrik Dahl konkluderede, at udviklingen nok vil uddybe ulighederne, men at den til gengæld også går langsommere end folk tror. Han advarede mod at tænke i for "danske" baner, og fremkomsten af casinoer og lotteri på TV og nettet fik ham til at citere Adam Smith: "Lotteri er en særskat på idioti!"

Forinden var BBC's Omar Honigh kommet med det forbløffende udsagn, at licensen i Storbritannien vil være afskaffet om seks år. Et udsagn, DR' s Christian Nissen og Bjørn Erichsen havde svært ved at forholde sig til. Sidstnævnte mente dog ikke, at der var grund til at udbygge infrastrukturen - bredbåndet - væsentligt, før det var åbenlyst at behovet er tilstede. Honigh havde tidligere indirekte hældt til samme konklusion. Hos BBC arbejder de såvel med et "lean forward"- som "lean back"-koncept, og med en etableret succes i TV-banking konkluderer man derfor, at brugerne helst vil læne sig mageligt tilbage - i sofaen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også