Amazon vinder forbrugersag

MediaWatch

Amazon havde oprindeligt oplyst, at det ikke ville sælge, handle med eller udleje information om brugerne, som for eksempel e-mail adresser. Den politik ændrede Amazon i september, og to forbrugerorganisationer har klaget til det amerikanske Federal Trade Commission, FTC, og beskyldt Amazon for at krænke dets kunder.

FTC har nu svaret de to forbrugergrupper, at Amazon ikke har krænket forbrugernes rettigheder, fordi Amazon forinden har ændret dets originale vedtægter og tilladt at information i fremtiden kan sælges, skriver Financial Times.

Amazpn har i et brev til FTC anført, at det aldrig har videresolgt personlige oplysninger til tredjepart, og det vil det heller ikke gøre i fremtiden uden først at indhente forbrugernes tilladelse hertil. Det oplyses desuden, at Amazon kun vil bruge oplysningerne i forbindelse med samarbejdspartnere og fællesejede selskaber.

FTC's beslutning kom kun én dag efter, at ETour havde solgt dets database over 2,2 millioner nyhedsbrev abonnenter til AskJeeves, til trods for at ETour har en forbrugerpolitik svarende til Amazons.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også