MediaWatch

Programråd advarer mod reklamebreaks

Programrådet opfordrer i en udtalelse direkte TV 2s bestyrelse og direktion til at holde fast i principperne i sloganet "en god film uden afbrydelser". Frem for alt finder programrådet det vigtigt, at TV 2 forbliver en TV-kanal på public service-grundlag, hvor programrådet i fortsat dialog med TV 2 kan gøre sit til at sikre en god programpolitik.

Dermed markerer programrådet en lidt anden holdning til reklameliberaliseringer end TV 2s direktør Cristina Lage. I en kronik i Berlingske Tidende for nylig understregede hun, at det vil være helt urimeligt, hvis mere liberale reklameregler kun skulle gælde andre reklamefinansierede TV-stationer, som måtte tilslutte sig det kommende digitale sendenet.

"TV 2 er i forvejen ringere stillet end TV3 og TvDanmark, som følger de britiske reklameregler, fordi de sender fra London. Vi må ikke reklamere for øl og håndkøbsmedicin. Vi må ikke vise reklamer midt i udsendelserne. Og vi må ikke vise børnereklamer i samme omfang, som andre - det paradoksale er, at børnene alligevel ser dem på andre kanaler".

"Konsekvensen er, at TV 2 derved går glip af et pænt trecifret millionbeløb på den konto - penge som ellers kunne være gået til at styrke programfladen", skrev TV 2-direktøren videre i kronikken.

TV 2s Programråd opfordrer kulturministeren og Folketinget til at fastholde de særlige danske reklameregler, også i forbindelse med det digitale sendenet.

Programrådet synes således ude af trit med den mediepolitiske udvikling, idet der i de senere uger er skabt en ganske bred politisk forståelse for, at hvis det jordbaserede digitale sendenet skal blive en succes, så kræver det tilstedeværelse fra samtlige private TV-kanaler. Hovedparten af dem har ikke interesse i at være med, med mindre de kan sende med britiske reklameregler.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs