Eksempelvis har Norge på rekordtid - lidt mere end et år - udviklet et hav af kommercielle tjenester som fungerer via SMS og det mobile internet. Tilsammen omsætter branchen i omegnen af 500 millioner norske kroner om året, og markedet oplever en stærk vækst, skriver Erhvervsbladet.
En af de største forskelle på det danske og det norske marked er, at i Danmark beholder teleselskaberne hele indtjeningen fra forbrugernes brug af SMS-beskeder. I Norge deler teleselskaberne indtægterne med medieselskaber, som leverer indhold, og dermed genererer SMS-trafik.
- I Norge har teleoperatørerne og indholdsleverandørerne fundet ud af, hvordan man hjælper hinanden med at tjene penge. Det har betydet, at man på rekordtid har opbygget et marked fra nul til 500 mio. kr. på overtakserede SMS-beskeder, siger John Strand, Strand Consult.
John Strand er eneste danske taler ved seminaret den 31. maj på den norske ambassade, og på konferencen vil han give sit bud på, hvordan norske, danske og svenske virksomheder kan samarbejde for at udnytte markedspotentialet i Norden og internationalt.
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.