MediaWatch

AOL TW klar til EU bredbåndsalliancer

Storbritanniens største kabel TV selskab NTL og en række europæiske aktører er allerede ved forhandlingsbordet - det er i øvrigt første gang efter sammenlægningen af de to selskaber America Online og Time Warner, at AOL Time Warner ser på markedsekspansion udenfor USA.

En aftale mellem AOL Time Warner og en stor europæiske partner vil kunne sætte nyt skub i udbredelsen af bredbåndstjenester - ikke mindst fordi europæiske ejere af indhold vil kunne se omridset af ny amerikansk konkurrence på hjemmemarkedet.

At et amerikansk indtog i EU er forestående støttes desuden af de amerikanske konjunkturer - med udsigt til afmatning i den amerikanske økonomi er investeringer udenfor USA en næsten prædefineret ledelsesdisposition.

AOL Time Warners ypperstepræst, bestyrelsesformanden Steve Case, sagde for nylig, at selskabet ønsker at udvide indtjeningen udenfor USA fra nuværende 17 procent til 50 procent over de næste 10 år. Han tilføjede, at selskabet var klar til at foretage strategiske investeringer i EU allerede i indeværende år.

AOL Time Warner sætter sig til bordet med en bred vifte af kvalitetsindhold - europæiske selskaber som NTL og andre aktører har distributionen. Dermed er der stor sandsynlighed for, at tidlige partnerskabsaftaler vil være baserede på deling af indtægter fra bredbåndstjenester.

AOL skal ikke have penge op af lommen, og selskabets mange varemærker sikres eksponering igennem etablerede distributionskanaler.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs