AOL TW klar til EU bredbåndsalliancer

MediaWatch

Storbritanniens største kabel TV selskab NTL og en række europæiske aktører er allerede ved forhandlingsbordet - det er i øvrigt første gang efter sammenlægningen af de to selskaber America Online og Time Warner, at AOL Time Warner ser på markedsekspansion udenfor USA.

En aftale mellem AOL Time Warner og en stor europæiske partner vil kunne sætte nyt skub i udbredelsen af bredbåndstjenester - ikke mindst fordi europæiske ejere af indhold vil kunne se omridset af ny amerikansk konkurrence på hjemmemarkedet.

At et amerikansk indtog i EU er forestående støttes desuden af de amerikanske konjunkturer - med udsigt til afmatning i den amerikanske økonomi er investeringer udenfor USA en næsten prædefineret ledelsesdisposition.

AOL Time Warners ypperstepræst, bestyrelsesformanden Steve Case, sagde for nylig, at selskabet ønsker at udvide indtjeningen udenfor USA fra nuværende 17 procent til 50 procent over de næste 10 år. Han tilføjede, at selskabet var klar til at foretage strategiske investeringer i EU allerede i indeværende år.

AOL Time Warner sætter sig til bordet med en bred vifte af kvalitetsindhold - europæiske selskaber som NTL og andre aktører har distributionen. Dermed er der stor sandsynlighed for, at tidlige partnerskabsaftaler vil være baserede på deling af indtægter fra bredbåndstjenester.

AOL skal ikke have penge op af lommen, og selskabets mange varemærker sikres eksponering igennem etablerede distributionskanaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også