Bannerreklamer effektive i branding

MediaWatch

Det mener Unilever og analyse-firmaet ePanel, der gennem det sidste år har undersøgt, om annoncering på nettet øger kendskabsgraden til Unilevers produkter. Svaret er ja, siger Morten Nielsen, e-business manager hos Unilever i Danmark.

Forbedringen er især tydelig, når annoncerne placeres i det rigtige "univers" på nettet og kombineres med indhold, der involverer målgruppen.

Det viste Unilever ved at eksponere de omkring 28.000 daglige brugere af quiz-sitet Vindenhund.dk for bannere og sponsorbilleder af virksomhedens produkter. ePanel spurgte derefter brugerne om deres kendskab til Unilevers produkter.

- Fire uger efter, at vi stoppede online-annonceringen, var mærkevarekendskabet hos Vindenhunds brugere fortsat markant højere end hos brugere, der ikke havde været eksponeret for vore online-aktiviteter, siger Morten Nielsen.

Direktør Simon Ortmann fra FastBridge - Initiative Universal Medias selskab for Internet og new media - ser Unilevers resultater som en bekræftelse af, at mange virksomheder med fordel kunne flytte større dele af annoncebudgettet over på Internettet.

- Den største branding-effekt opnås ved at sammensætte det rigtige mix, af TV-, print-, outdoor- og Internetreklamer. Undersøgelsen viser, at især for virksomheder, der har et helt kontret mål med annonceringen, eksempelvis uddeling af vareprøver, er Internettet et godt medie med en lav kontaktpris, siger Simon Ortmann.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også