Det mener Unilever og analyse-firmaet ePanel, der gennem det sidste år har undersøgt, om annoncering på nettet øger kendskabsgraden til Unilevers produkter. Svaret er ja, siger Morten Nielsen, e-business manager hos Unilever i Danmark.
Forbedringen er især tydelig, når annoncerne placeres i det rigtige "univers" på nettet og kombineres med indhold, der involverer målgruppen.
Det viste Unilever ved at eksponere de omkring 28.000 daglige brugere af quiz-sitet Vindenhund.dk for bannere og sponsorbilleder af virksomhedens produkter. ePanel spurgte derefter brugerne om deres kendskab til Unilevers produkter.
- Fire uger efter, at vi stoppede online-annonceringen, var mærkevarekendskabet hos Vindenhunds brugere fortsat markant højere end hos brugere, der ikke havde været eksponeret for vore online-aktiviteter, siger Morten Nielsen.
Direktør Simon Ortmann fra FastBridge - Initiative Universal Medias selskab for Internet og new media - ser Unilevers resultater som en bekræftelse af, at mange virksomheder med fordel kunne flytte større dele af annoncebudgettet over på Internettet.
- Den største branding-effekt opnås ved at sammensætte det rigtige mix, af TV-, print-, outdoor- og Internetreklamer. Undersøgelsen viser, at især for virksomheder, der har et helt kontret mål med annonceringen, eksempelvis uddeling af vareprøver, er Internettet et godt medie med en lav kontaktpris, siger Simon Ortmann.