MediaWatch

Truer TvDanmark på sendetilladelsen

Ifølge reklamelovgivningen tillades 12 minutters reklamer per klokketime, men i torsdags sendte TvDanmark2 reklamer i 16,22 minutter mellem klokken 20 og 21. I tidsrummet 20 til 21 har kanalen hver dag siden sidste mandag overtrådt reglen med i gennemsnit to minutter, viser Gallups TV-tal.

Informationschef Mikkel Faurholdt, TvDanmark, beklager og oplyser, at programmet har manglet stof, fordi det har én deltager færre, end oprindelig planlagt. Det har gjort programmet lidt kortere, og reklameandelen tilsvarende længere.

TvDanmark2 har været til debat i flere omgange i Radio- og TV-nævnet, og Nævnets formand, Mogens Koktvedgaard, truer nu TvDanmark med, at kanalen ikke kan blive ved at overtræde de forskellige reklameregler.

- På et tidspunkt når vi til en grænse, og konsekvensen er jo den frygtelige, at TvDanmarks sendetilladelse forsvinder. Før eller senere vil sværdet falde, siger han til Politiken.

Den 10 .maj afvikles Big Brother-finalen. Finalen mellem klokken 20:00 og 22:45 er opdelt i seks programmer, hvilket udløser syv reklameblokke og risiko for flere reklameovertrædelser. Det afviser Mikkel Faurholdt med, at man nu er fuldt opmærksom på de lidt kortere programlængder.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs