Online-reklamer skal hjælpe brugeren

MediaWatch

Det var - ifølge Reuters - konklusionen, da en række chefer fra branchens store aktører i den forgangne uge holdt møde i New York. - Et spring ind i marketing er, hvad der skal til, sagde Myer Berlow, chef for den globale interaktive marketing hos AOL Time Warner.

- Værdien i internetannoncering ligger i at gøre det let for forbrugeren at gøre noget, tilføjede Berlow. Selve reklamen er således mindre i fokus end det, at forbrugeren f.eks. let kan finde en relevant vare.

Brugbare informationer er et stærkt kort i internetannonceringen, mente Kevin Ryan, topchef i annoncenetværket Doubleclick. Mens få brugere gider klikke ind på information om vaskepulver, er der stor interesse for emner som biler, teknologi, forsikring og rejser. Denne slags selskaber vil have størst udbytte af internetannoncering, mente DoubleClick-direktøren.

Mange selskaber, der lever af at sælge eller formidle internetannoncering, har alvorlige økonomiske problemer. Det store udbud af reklameplads på nettet har ført til stærkt faldende priser samtidigt med, at den totale annoncekonjunktur er udsat for afmatning.

De faldende priser har allerede ramt annoncenetværk som 24/7 Media og Adlink, der nu lukker sit kontor i Finland. I sidste uge meddelte DoubleClick, at firmaet globalt afskediger 200 personer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også