MediaWatch

McDonalds og Cola ind i mediebranchen

Disse selskaber vil i lighed med de eksisterende aktører søge at benytte nyheder, film og underholdning for at tiltrække forbrugerne.

- Der vil næppe være et rent dansk mediehus om fem år, siger Danmarks Radios generaldirektør, Christian S. Nissen, til Børsens Nyhedsmagasin. Han tror, at DR og TV 2 vil blive udsat for pres og må indgå alliancer med internationale spillere for at klare sig, hvis politikerne ellers tillader det.

I Amerika er de store virksomheder meget aktive. Oracle driver sin egen tv-station på internettet, og Coca-Cola drev en Cola-radio under OL. Coca-Colas kommunikationschef i Danmark siger til Børsens Nyhedsmagasin, at man skal kunne se TV og høre radio på Coca-Colas hjemmeside.

De store virksomhederne kan gå hen og blive konkurrenter til de traditionelle medier, vurderer Niels Randrup fra konsulentfirmaet Future Lab Business Consulting. Han vover den påstand, at 10-15% af danskernes daglige medieforbrug i år 2005 sker på medier, der drives som et samarbejde mellem virksomheder og gamle medier.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs