McDonalds og Cola ind i mediebranchen
Disse selskaber vil i lighed med de eksisterende aktører søge at benytte nyheder, film og underholdning for at tiltrække forbrugerne.
- Der vil næppe være et rent dansk mediehus om fem år, siger Danmarks Radios generaldirektør, Christian S. Nissen, til Børsens Nyhedsmagasin. Han tror, at DR og TV 2 vil blive udsat for pres og må indgå alliancer med internationale spillere for at klare sig, hvis politikerne ellers tillader det.
I Amerika er de store virksomheder meget aktive. Oracle driver sin egen tv-station på internettet, og Coca-Cola drev en Cola-radio under OL. Coca-Colas kommunikationschef i Danmark siger til Børsens Nyhedsmagasin, at man skal kunne se TV og høre radio på Coca-Colas hjemmeside.
De store virksomhederne kan gå hen og blive konkurrenter til de traditionelle medier, vurderer Niels Randrup fra konsulentfirmaet Future Lab Business Consulting. Han vover den påstand, at 10-15% af danskernes daglige medieforbrug i år 2005 sker på medier, der drives som et samarbejde mellem virksomheder og gamle medier.