McDonalds og Cola ind i mediebranchen

MediaWatch

Disse selskaber vil i lighed med de eksisterende aktører søge at benytte nyheder, film og underholdning for at tiltrække forbrugerne.

- Der vil næppe være et rent dansk mediehus om fem år, siger Danmarks Radios generaldirektør, Christian S. Nissen, til Børsens Nyhedsmagasin. Han tror, at DR og TV 2 vil blive udsat for pres og må indgå alliancer med internationale spillere for at klare sig, hvis politikerne ellers tillader det.

I Amerika er de store virksomheder meget aktive. Oracle driver sin egen tv-station på internettet, og Coca-Cola drev en Cola-radio under OL. Coca-Colas kommunikationschef i Danmark siger til Børsens Nyhedsmagasin, at man skal kunne se TV og høre radio på Coca-Colas hjemmeside.

De store virksomhederne kan gå hen og blive konkurrenter til de traditionelle medier, vurderer Niels Randrup fra konsulentfirmaet Future Lab Business Consulting. Han vover den påstand, at 10-15% af danskernes daglige medieforbrug i år 2005 sker på medier, der drives som et samarbejde mellem virksomheder og gamle medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også