MediaWatch

Gallup: Danskerne vil have e-nyheder

I alt 74 procent af internetbrugerne benytter Internettet til at få nyheder, og 16 procent af brugerne modtager i øjeblikket et eller flere elektroniske nyhedsbreve på deres e-mail, viser undersøgelsen foretaget af Gallup Instituttet for Berlingske Tidende.

Efterspørgslen betyder dog ikke, at abonnenterne er villige til at betale for de nyheder, de modtager online. De kun 7 procent, der er betalingsvillige, siger, at de gerne vil betale, fordi de ved at abonnere på et nyhedsbrev har mulighed for at få information om emner, der i særlig grad interesserer dem.

Den manglende betalingsvillighed i forhold til online-nyheder vækker bekymring rundt omkring i medieverdenen - også blandt de etablerede, traditionelle medier. I alt 26 procent af internetbrugerne vurderer nemlig, at de i mindre grad end tidligere gør brug af tv, radio eller dagblade til at dække nyhedsbehovet, efter de har fået adgang til Internettets tilbud.

Stadig har de traditionelle, etablerede medier dog to væsentlige konkurrencefordele: Kendskab og troværdighed. Det slår igennem, når brugerne bliver spurgt om, hvilke medier de opfatter som de vigtigste nyhedskilder.

85 procent svarer, at det er TV. Hhv. 53 procent og 49 procent peger på dagblade og radio, mens kun 24 procent peger på Internettet.

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs