MediaWatch

Betaling på nettet rykker nærmere

Pontus Herin, analytiker hos analyseselskabet Redeye, siger i et interview til Dagens Industri, at den måde vi idag kender surf på Internettet snart vil være en saga blot. I kølvandet på de drastisk faldende annonceindtægter og den generelle dot.com nedgang verden over, søger utallige sites i denne tid efter nye indtægtskilder, som kan holde gang i forretningen. Betalt indhold vil derfor vinde indpas.

Mange af de berørte sites lever i øjeblikket på den risikokapital, som de fik tilført sidste år, men pengekassen bliver mere og mere tom. Forsøg på at få tilført ny kapital er yderst vanskeligt, og da gratis sitenes hovedindtægtskilde, annonceindtægterne, og i særdeleshed internetannonceringen udgør en stadig mindre del af den totale annoncering, er slutresultatet til at få øje på.

De fleste portaler hører til under de sites, der genererer deres hovedindkomst fra annonceindtægter. Nedgangen rammer derfor ekstra hårdt her og det er noget portaler, som SOL Scandinavia Online og Telia, tydeligt kan mærke. Også nyhedsites der ikke har en trykt avis i ryggen, kan ifølge Herin gå hen og få det svært under de ændrede markedsvilkår.

Herin ser dog ikke afskaffelsen af gratis indhold på Internettet som en decideret ulempe. Han tror på, at betalingen vil være med til at sortere de dårlige sites fra de gode, og dermed give dem der besidder kvaliteten en bedre og mere fair chance for at overleve.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs