Betaling på nettet rykker nærmere

MediaWatch

Pontus Herin, analytiker hos analyseselskabet Redeye, siger i et interview til Dagens Industri, at den måde vi idag kender surf på Internettet snart vil være en saga blot. I kølvandet på de drastisk faldende annonceindtægter og den generelle dot.com nedgang verden over, søger utallige sites i denne tid efter nye indtægtskilder, som kan holde gang i forretningen. Betalt indhold vil derfor vinde indpas.

Mange af de berørte sites lever i øjeblikket på den risikokapital, som de fik tilført sidste år, men pengekassen bliver mere og mere tom. Forsøg på at få tilført ny kapital er yderst vanskeligt, og da gratis sitenes hovedindtægtskilde, annonceindtægterne, og i særdeleshed internetannonceringen udgør en stadig mindre del af den totale annoncering, er slutresultatet til at få øje på.

De fleste portaler hører til under de sites, der genererer deres hovedindkomst fra annonceindtægter. Nedgangen rammer derfor ekstra hårdt her og det er noget portaler, som SOL Scandinavia Online og Telia, tydeligt kan mærke. Også nyhedsites der ikke har en trykt avis i ryggen, kan ifølge Herin gå hen og få det svært under de ændrede markedsvilkår.

Herin ser dog ikke afskaffelsen af gratis indhold på Internettet som en decideret ulempe. Han tror på, at betalingen vil være med til at sortere de dårlige sites fra de gode, og dermed give dem der besidder kvaliteten en bedre og mere fair chance for at overleve.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også