Dot.coms halverer investeringer

MediaWatch

Dot.com selskaber satsede således 304 millioner i fjerde kvartal 2000. I samme periode året før var tallet over 602 millioner dollar. Rapporten fra CMR pointerer, at nedgangen fra tredje kvartal til fjerde kvartal 2000 var oppe på hele 90 millioner dollar - dette tolkes som særdeles drastisk. Perioden op til jul er traditionelt set den hvor annoncørerne i størst udstrækning øger eksponeringen overfor konsumenterne.

Nedgangen har især ramt radioreklamer og bladannoncer hårdt, sidstnævnte er således decimeret med 50 procent i perioden, mens dot.com TV annoncering klarede skærene bedre med en nedgang på 27 procent. Dog peger nye tal fra Nielsen//NetRatings på, at dot.com annonceringen på de store, nationale TV netværk i USA vil indskrænkes betydeligt.

I år er kun 7 procent af annoncørerne ved årets TV sportsbegivenhed, Super Bowl, dot.com annoncører. I 2000 var dette tal oppe på 47 procent.

Selvom dot.com selskabernes onlineannoncering som en helhed steg i løbet af 2000, valgte virksomhederne at trimme onlinedelen af markedsføringsbudgetterne med i gennemsnit 27 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også