MediaWatch

Dot.coms halverer investeringer

Dot.com selskaber satsede således 304 millioner i fjerde kvartal 2000. I samme periode året før var tallet over 602 millioner dollar. Rapporten fra CMR pointerer, at nedgangen fra tredje kvartal til fjerde kvartal 2000 var oppe på hele 90 millioner dollar - dette tolkes som særdeles drastisk. Perioden op til jul er traditionelt set den hvor annoncørerne i størst udstrækning øger eksponeringen overfor konsumenterne.

Nedgangen har især ramt radioreklamer og bladannoncer hårdt, sidstnævnte er således decimeret med 50 procent i perioden, mens dot.com TV annoncering klarede skærene bedre med en nedgang på 27 procent. Dog peger nye tal fra Nielsen//NetRatings på, at dot.com annonceringen på de store, nationale TV netværk i USA vil indskrænkes betydeligt.

I år er kun 7 procent af annoncørerne ved årets TV sportsbegivenhed, Super Bowl, dot.com annoncører. I 2000 var dette tal oppe på 47 procent.

Selvom dot.com selskabernes onlineannoncering som en helhed steg i løbet af 2000, valgte virksomhederne at trimme onlinedelen af markedsføringsbudgetterne med i gennemsnit 27 procent.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs