MediaWatch

Digital-tv vokser kraftigt i Sverige

Antallet af husstande med digital TV er vokset med 100 procent fra september 2000 til februar 2001. I dag har 13 procent af husstande adgang til digital TV. Penetrationen ventes øget til 25 procent eller over én million husstande ved udgangen af 2001, og ifølge Mediavisions beregninger vil væksten fortsætte med samme hastighed, skriver Vision.

De svenske prognoser er givetvis interessant læsning for kulturministeren og forligskredsen, der i disse uger skal forhandle rammerne på plads for det danske digitale jordbaserede sendenet. Den største markedsandel ligger hos satellit- og kabeldistributørerne. Kabelabonnenter ventes at vokse til 200.000 og fordobles i 2002. I slutningen af 2003 ventes antallet at nærme sig 510.000.

Satellitdistributørerne Canal Digital og Viasat spås endnu større tilvækst. I slutningen af året mener man, at 550.000 husstande har digital TV via satellit. Tallet stiger til 780.000 i 2003, spår analysen.

Det jordbaserede sendenet tiltros en noget mere behersket vækst. Det forventes at selskabet Boxer, der udbyder set-top bokse til det jordsendte net, vil nå sidste års målsætning om en penetration på 100.000 husstande. Stigningen i 2002 ventes at blive beskeden, og i 2003 vurderes det at 200.000 husstande har valgt digital TV via jordnettet.

Mediavision har endvidere spurgt 6.000 husstande om deres digitale TV-vaner. Af disse oplyser næsten 60 procent, at de i fremtiden også vil anvende TV til at søge information. Antallet af digital-TV bokse med internettilslutning ventes at øge med samme hastighed som de interaktive tilbud.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs