MediaWatch

Ikke tid til www-hvil på laurbærrene

Projektet "Bedst på nettet" er etableret af IT- og Forskningsministeriet i samarbejde med Statens Information. Alle offentlige hjemmesider vil blive vurderet efter offentligt tilgængelige kriterier en gang om året. Vurderingskriterierne og resultaterne kan ses på www.bedstpaanettet.dk.

Generelt er hjemmesiderne brugervenlige, og størstedelen punkterer myten om uforståelige offentlige formuleringer, de er tværtimod holdt i et godt og læsevenligt sprog. Undersøgelsen viser også, at der bliver arbejdet meget med indholdet på hjemmesiderne.

Alligevel er det en generel mangel, at informationerne formidles ved, at man tager udgangspunkt i forvaltningens opbygning, i stedet for i borgerens spørgsmål. Det kniber ligeledes med direkte selvbetjeningsfunktioner på kommunernes og amternes hjemmesider, selv om man på tre af fire kommunale sites har adgang til at printe blanketter.

"Undersøgelsen viser glædeligvis, at kommuner og amter i stigende omfang tilstræber åbenhed og har vilje til at styrke det lokale demokrati," siger Birte Weiss.

Det sker eksempelvis ved på hjemmesiden at præsentere mødereferater og kalendere som angiver byrådets eller udvalgenes fremtidige møder. Enkelte steder er der ligefrem mulighed for at downloade og lytte til optagelser fra amtsrådsmødet som i Århus Amt eller følge direkte videotransmissioner af byrådsmøderne som i Odense Kommune.

"Det er positivt, når kommuner og amter prøver kræfter med åbne postlister, men langt flere burde kaste sig ud i det. At hver tiende kommune er med, er ikke et imponerende resultat," siger IT- og forskningsminister Birte Weiss.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs