MediaWatch

Economist: The R-word indeks stiger

Magasinet, der ligeledes er kendt for dets BigMac købekrafts-paritets-indeks, beskriver det nye indeks på følgende vis. The R-word er ordet for recession, det vil sige lavkonjunktur i økonomien, som nationaløkonomerne og måske især den magtfulde amerikanske centralbankchef, Alan Greenspan, særdeles bevidst har forsøgt at undgå i deres beskrivelse af de sidste kvartalers kraftige opbremsning i US-økonomien.

The Economist begyndte at følge brugen af The R-word i starten af det nye år og via en computerdatabase registreres for hvert kvartal, hvor mange artikler i New York Times og Washington Post der inkluderer ordet RECESSION.

Og brugen af The R-word er steget:

Ordet optrådte i 650 artikler i første kvartal, og det var tre gange højere end niveauet midt på året sidste år.

The R-word-indeks har ifølge The Economist været en ganske god indikator til at spotte vendepunkterne i økonomien i de sidste 20 år. Indikatoren blinker blandt andet højrødt ved recessionsperioderne i 1981 og 1991.

Nu vil mange sikkert umiddelbart tænke at The R-word indikatoren vil være en såkaldt "forsinket" indikator, der først skulle reagere, når forholdene i økonomien havde ændret sig. Men studierne viser faktisk, at The R-word indeks reagerer stort set samtidigt med ændringerne i output hvilket bestemt ikke er nogen dårlig egenskab for en økonomisk indikator.

Ydermere er den nye temperaturmåler på økonomien altid til rådighed. I modsætning til andre økonomiske indikatorer baseret på omfattende statistik.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs