MediaWatch

Digital TV øger reklameliberalisering

Efter planen skal nettet vedtages til sommer med i første omgang cirka 12 TV-kanaler og et antal internet-TV-kanaler.

Problemet for ministeren er imidlertid, at hvis projektet skal hænge økonomisk sammen, så kræver det, at de kommercielle TV-kanaler også er til rådighed i det digitale sendenet - ellers gider seerne slet ikke købe de set-top bokse, der giver adgang til kanalerne. Derfor er politikerne bag det eksisterende medieforlig nu er åbne over for en liberalisering. Det kan betyde alkoholreklamer og breaks i TV-programmer sendt fra dansk jord.

- Hvis ikke det er tilstrækkeligt tillokkende for TV-kanaler som TV3 og TvDanmark, så forbliver de jo bare på satellitterne eller i kabel-TV. Derfor er man nødt til at sige, at de kommercielle kanaler skal have ens vilkår - hvadenten de sender via satellit og følger engelsk lovgivning eller i det nye jordbaserede net, siger socialdemokratiet medieordfører Jytte Wittrock til Berlingske Tidende.

CDs Peter Duetoft er enig, og SFs mediepolitiske ordfører, Aage Frandsen, vil gerne undersøge nødvendigheden, men er åben for forslaget. Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen vil gerne se på, hvem der byder på de nye kanaler, og hvad der som udgangspunkt er fornuftigt.

Hvis TV3 og andre kommercielle kanaler kan operere i det digitale jordnet med friere reklamregler, vil det være nødvendig også at indføre breaks på TV2 men ikke nødvendigvis lige med et samme, vurderer TV 2s økonomidirektør, Peter Parbo overfor Berlingske Tidende.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs