Medier ruster sig til næste radiorunde

MediaWatch

Den nye kanal udbydes når den komplekse frekvensplan er afstemt med udlandet, og de konkrete auktionsbetingelser er på plads.

Den sidstnævnte opgave ligger i kulturministeriet og afventes med spænding. Den femte radiokanal er stykket sammen af betydelig flere frekvenser end den fjerde, men den forventes kun at dække ca. 80% af landet. Udbuddet sker formentlig ikke før sidst på året.

Medieforsker Per Jauert fra Århus Universitet vurderer, at mange af de ansøgere, der tabte den fjerde, har positioneret sig, og nu ruster sig til næste runde om den femte, der kan drive som en rent kommerciel radio. Den har dog en forpligtelse om en nyhedsdækning i et kvalitetsniveau, der svarer til DRs.

- Det bliver spændende at se, hvordan det placerer TV 2 i opløbskampen. På grund af de særlige forhold, der gælder for TV 2 s regioner, kan TV 2 ikke umiddelbart alliere sig med kapitalstærke partnere, siger Per Jauert.

Jauert påpeger over for Mediawatch, at TV 2 ifølge Radio- og TV-lovens §6 skal udøve sin public service virksomhed sammen med de regionale stationer. Men som loven er udformet, kan de regionale stationer ikke involveres i "anden programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendernet" - og de kan heller ikke indgå i selskabs-konstruktioner, der involverer eksterne parter".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også