MediaWatch

Medier ruster sig til næste radiorunde

Den nye kanal udbydes når den komplekse frekvensplan er afstemt med udlandet, og de konkrete auktionsbetingelser er på plads.

Den sidstnævnte opgave ligger i kulturministeriet og afventes med spænding. Den femte radiokanal er stykket sammen af betydelig flere frekvenser end den fjerde, men den forventes kun at dække ca. 80% af landet. Udbuddet sker formentlig ikke før sidst på året.

Medieforsker Per Jauert fra Århus Universitet vurderer, at mange af de ansøgere, der tabte den fjerde, har positioneret sig, og nu ruster sig til næste runde om den femte, der kan drive som en rent kommerciel radio. Den har dog en forpligtelse om en nyhedsdækning i et kvalitetsniveau, der svarer til DRs.

- Det bliver spændende at se, hvordan det placerer TV 2 i opløbskampen. På grund af de særlige forhold, der gælder for TV 2 s regioner, kan TV 2 ikke umiddelbart alliere sig med kapitalstærke partnere, siger Per Jauert.

Jauert påpeger over for Mediawatch, at TV 2 ifølge Radio- og TV-lovens §6 skal udøve sin public service virksomhed sammen med de regionale stationer. Men som loven er udformet, kan de regionale stationer ikke involveres i "anden programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendernet" - og de kan heller ikke indgå i selskabs-konstruktioner, der involverer eksterne parter".

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs