UPC's tab stiger
UPC, der majoritetsejes af UnitedGlobalCom, meddeler således, at tabet for fjerde kvartal bliver på 514 millioner Euro. Det er en stigning på 36,8 millioner Euro i forhold til samme resultat i fjor. Salget steg i samme periode i alt 18 procent til 305 millioner Euro, skriver Bloomberg.
Totalt set for hele året er tabet vokset fra 784 millioner Euro i 1999 til 1,99 milliarder Euro og selskabet hvis aktie i perioden er faldet 85 procent, havde per 31. december en nettogæld på 6,5 milliarder Euro.
Hovedårsagen for det forværrede resultat skyldes selskabet opkøbsstrategi, der sker i forsøget på at blive bedre til at sælge digitalt TV, telefonservices samt hurtigere internetforbindelser. UPC indgik så sent som i sidste uge en aftale om, formedelst 228 millioner Euro i et mix af kontanter og aktier, at overtage tyske PrimaCom. UPC meddeler samtidig, at det søger strategiske partnere til dets medie-enhed.
UPC's hvis kundebase i perioden er vokset 42 procent til 8,39 millioner abonnenter forventer, at indfrie forventningerne til indeværende år.
Her regner selskabet med et nå et tab på godt 200 millioner Euro.