MediaWatch

Norsk TV2 en bekostelig affære

Der betales også en årlig afgift, der beregnes på følgende vis: 7,5 procent af reklameindtægter mellem én milliard kroner og 1,5 milliarder kroner. Ti procent af reklameindtægter mellem 1,5 milliarder kroner og to milliarder kroner. 20 procent af reklameindtægter over to milliarder kroner. Den årlige afgift skal minimum udgøre 25 millioner kroner - uafhængig av reklameindtægterne.

Alternativt kan koncessionsindehaveren vælge at betale et engangsbeløb på 500 millioner kroner.

Fristen for at søge er den 30. maj. Koncessionen vil blive tildelt i løbet af 2001, og vil gælde i syv år fra den 1. januar 2003. Der er krav om, at placeringen af kanalens hovedkontor i Bergen bliver videreført.

Der gættes på fire-fem ansøgere. Topledelsen i TV 2 nærlæser nu udbudsmaterialet. Den umiddelbare kommentar er, at man vil søge sin "egen" koncession, siger informationsdirektør, Rune Indrøy, til Kampanje.

Han tror, at Kulturdepartementet vil betragte TV 2 som den stærke ansøger. - Vi har flere års erfaring med broadcasting, og vi har aldrig fået èn eneste klage fra departementet, siger Indrøy.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs