MediaWatch

Sidste TV-monopol står for fald

ORFs stærke og beskyttede position er snart historie, efter at Haiders regering har bebudet, at man vil åbne for privat konkurrence, skriver bladet Kampanjer.

Den nationale statslige broadcaster i Østrig, ORF, har i hele efterkrigstiden nydt godt af privilegiet som eneste nationale TV-aktør. Dette har resulteret i, at ORF i dag har en markedsandel på hele 58 procent. Resten udgøres af konkurrence fra tyske offentlige broadcastere og private aktører som for eksempel RTL.

Nu har det østrigske Frihedspartiet så besluttet sig for at indføre konkurrence fra privat side. Sammenlignet med hjemlige forhold har de fire public service-kanaler i Danmark, TV 2, TV 2 Zulu, DR1 og DR2, en seerandel på 69 procent.

Mere fra MediaWatch

LA sendte politisk tv-reklame under FCK-kamp

Trods dansk forbud mod at sende politiske reklamer på tv tonede Liberal Alliance alligevel frem med politiske budskaber i reklamepause på TV3+ onsdag. Det kunne ske, fordi TV3+ sender fra Sverige, skriver LA-formand på Twitter.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs