MediaWatch

KFX op og ned igen

Trods en flot start på dagen blev det alligevel til et minus da Københavs Fondsbørs lukkede for handlen her klokken 17. En 4,75 procents stigning på Nasdaq hjalp kun midlertidigt på investorernes humør.

I løbet af den første handelstime steg KFX dog betragteligt og tech-aktierne gjorde deres bidrag til opturen.

GN Store Nord lå således klokken 9.30 6,67 procent højere i kurs 104. NKT var cirka 4 procent højere i 1370. i-data havde føjet 7 procent til startniveauet og lå i kurs 150. Denne fremgang skete på trods af at iagttagere havde vurderet, at selskabet var på vej med en udsættelse af børsintroduktionen af Exbit.

Herudover lå NavisionDamgaard cirka 5 procent oppe i kurs 215. Og 2M Invest kunne efter sidste uges positive regnskab og gode ord med på vejen fra analytikerne notere en stigning på 6,54 procent til kurs 114. Tele Danmark lå 1,8 procent højere i 277.

De toneangivende indeks i Europa lå ligeledes svagt hævede. London FTSE 100 lå klokken 9.30 med et plus på 0,23 procent. Det tyske DAX indeks 0,67 procent højere. Og i Paris lå CAC-indekset 0,77 procent hævet.

Ved middagstide var billedet dog imidlertid vendt og KFX lå således kort efter klokken 12 nede med 4,09 indekspoint i niveau 298,06 og ovennævnte papirer havde alle tabt formiddagens gevinster. I løbet af eftermiddagen kravlede indekset sågar ned under 10 indekspoint inden det her ved lukketid var steget en anelse til et samlet tab på 7,86 indekspoint og et lukkeniveau i 294,29.

Nedturen på det danske aktiemarked havde følgende effekt på tech-aktierne: Tele Danmark sluttede 2,5 kroner lavere end ved åbningen i kurs 269,5. GN store Nord tabte ialt 2 kroner og lukkede i kurs 96. 2M tabte 3 kroner og sluttede i kurs 106 mens NKT tabte 15 kroner og lukkede i 1300.

NavisionDamgaard og i-data formåede trods den negative trend at hente gevinster i form af henholdvis en stigning på 9 kroner til kurs 210 og 3 kroner til kurs 143. Begge gevinster var dog lavere end formiddagens topkurs.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs