MediaWatch

Kommercielt TV i musikbranchen vokser

Da kommercielt TV i starten af 90'erne endnu var relativt nyt, var den samlede pladebranche tilbageholdende over for at bruge mediet som en del af mediaplanen ved lanceringen af CD-udgivelser. Fra 1993 og fremefter har denne udvikling taget en markant drejning.

Fra skelåret 1993-94 og frem til og med sidste år er TV i stadig større grad blevet en del af pladeselskabernes mediaplan. Flere TV-kampagner og stadigt flere titler er blevet hverdagskost for den enkelte TV-seer, og udviklingen har nu nået et stadie, hvor det vækker bekymring i pladebranchen.

Stigende omkostninger til markedsføring tvinger investeringerne i TV-reklamer over i "sikre" udgivelser. Dette skaber en negativ spiral, idet det bliver stadigt sværere at gøre opmærksom på nye satsninger, der normalt skal danne grobund for branchens vækst.

Nyhedsbrevet Mediawatch om Den ny Økonomi bringer imorgen fredag selve analysen om den problematiske udvikling. Analysen er foretaget af Client Service Manager Kim Angel fra CIA MediaCentralen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs