Job og job er to ting

MediaWatch

Online-tjenesterne får ikke annoncedirektørerne på dagbladene til at sove uroligt om natten. Hos både Politiken og Berlingske Tidende lyder meldingen, at nedgangen antallet af stillingsannoncer er til at overse.

Årsagen er, at nettjenesterne ikke kan levere varen, mener Ib Kunøe, der er adm. direktør hos Mercuri Urval. Han peger på undersøgelser der viser, at dem der søger job via nettet, også tilhører den målgruppe af jobsøgere, der er mindst interessante for virksomhederne.

Jobannoncer på nettet og i dagbladene er imidlertid to helt forskellige ting, fastslår Steffen Vestberg Hjaltelin, adm. direktør hos Matchwork. Ved jobannoncer i avisen drejer det sig om af sælge stillingen. Annoncer på nettet fortæller derimod om stillingen, siger han.

Derfor kan net-annoncerne sammenlignes med en markedsplads, hvor stillingerne falbydes i bundter, mens annoncering i aviserne skal betragtes som en målrettet søgeproces efter den helt rigtige kandidat. Virksomheden brander jobbet og sit navn via annoncen i avisen, mens den informerer om jobbet på nettet.

Både Stepstone og Matchwork kom ud af 2000 med underskud i moderselskaberne. Alligevel fortsætter begge deres ekspansion. Matchwork har bl.a. indgået aftaler med Dagens Nyheter i Sverige, SOL i Norge samt Ekstra Bladet og Jubii.dk i Danmark.

Men selskaberne opererer helt forskelligt: Stepstone har fra starten satset på en konsekvent - og hamrende dyr - branding af navnet. Matchwork (som hedder JobMatch i Danmark) satser derimod på partnerskabsaftaler, hvor selskabet sidder som edderkoppen i midten af cv- og stillingsnetværket.

Læs mere i Nyhedsbrevet Mediawatch om Den ny Økonomi, der udkommer fredag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også